donderdag 22 oktober 2009

Lekker ontbijtje

Doordeweeks ben ik 's ochtends geen broodeter, het is mij te zwaar. Ik ontbijt wel graag, maar dan iets met fruit en yoghurt. Ik hou erg van cruesli. Mijn dochter houdt er ook van. Er is alleen (vaak) een nadeel: er is suiker aan toegevoegd. Dat vind ik niet nodig, er zijn genoeg alternatieven om dit soort producten te zoeten.
Ik heb ook een hekel aan producten als Choco Pops en Honey Loops die regelmatig op de televisie worden aangeprezen. Dit soort producten zijn wat mij betreft te vergelijken met snoep en hebben weinig met ontbijt te maken.
Ik liep al met een tijdje met het idee om zelf eens cruesli te maken. Op het internet vond ik een prima recept. Ik heb het nu voor de derde keer gemaakt en het smaakt heerlijk. In plaats van suiker wordt de cruesli gezoet met ahornsiroop. Dat is niet goedkoop, maar wel heel erg lekker en een gezond alternatief voor suiker. Het is rijk aan calcium, ijzer en thiamine (vitamine B1). Verder bevat het ondermeer magnesium, fosfor en vitaminen, waaronder riboflavin.
Verder kun je experimenteren met verschillende noten en zaden. Deze keer heb ik niet alleen rozijnen gebruikt, maar ook fijngesneden dadels en gedroogde pruimen (wel eerst de pitten verwijderen).
Hier volgt het recept.

Cruelsi
250 gr. vlokken (havervlokken, een mix van verschillende vlokken kan ook, is kant en klaar te koop in reformwinkel/natuurwinkel)
5 eetlepels sesamzaad
50 gram grof gehakte noten/pitten/zaden (amandelen, walnoten, hazelnoten, macademianoten, zonnebloempitten, pompoenpitten of pijnboompitten)
5 eetlepels ahornsiroop
4 eetlepels olie (ik gebruik zelf zonnebloemolie)
50 gram rozijnen (of andere gedroogde vruchten zoals dadels, pruimen, vijgen-wel de pitten bij sommigen verwijderen)
Sesamzaad en noten licht roosteren. Ahornsiroop en olie in een ruime koekenpan zachtjes verwarmen, goed roeren. Vlokken erdoor roeren. Even kort bakken. Daarna mengen met noten en sesamzaad en uitspreiden op een bakplaat. Op 150 graden op de middelste richel in ongeveer 20 minuten bakken. Steeds na 5 minuten even omscheppen. Als het klaar is de rozijnen erdoor mengen. Bewaren in een schone, afsluitbare pot. Ongeveer 1 maand houdbaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen